top of page

Tai Chi Topu Qigong

Tai Chi topu qigong eÄŸitiminin orijinal adı "yin-yang tai chi qiu qigong"dur. Günümüzde adı duyulmuÅŸ olmasına raÄŸmen, eÄŸitim tekniklerinin gizliliÄŸi nedeniyle popülaritesi sınırlı kalmıştır. Tai Chi Topu Qigong EÄŸitimi, her stilde gizli tutulmuÅŸ ve yalnızca güvenilir öÄŸrencilere aktarılmıştır. EÄŸitim yöntemleri stilden stile farklılık gösterse de ana eÄŸitim teorisi ve genel amaçları aynıdır.

 

Tai Chi Topu Qigong EÄŸitiminin genel eÄŸitim amaçları ÅŸunlardır:
  1. Temelde gövdeyi özellikle de omurgayı, sırtı ve  bel bölgesini güçlendirmek

  2. DövüÅŸ için gerekli olan kemikleri, kasları, tendonları ve baÄŸları hazırlamak

  3. Zihninin Qi'ye liderlik etmesini saÄŸlamak

  4. Qi dolaşımını ve ortaya çıkmasını iyileÅŸtirmek

  5. Qi'nin güçlenmesiyle dövüÅŸ gücünü ( jin ) artırmak

  6. Daha yüksek miktarda yaÅŸam enerjisi oluÅŸturmak

taichiBall(1).webp
Tai Chi Topu Qigong'un Tarihi

Taiji topu qigongunun ne zaman ve nasıl ortaya çıktığı bilinmemektedir. Ancak mantıksal olarak, dövüÅŸ sanatçılarında dairesel ve oval formların,  gelen sert ve direkt hamleleri etkisizleÅŸtirmenin önemi fark edilince, dairesel eÄŸitmenin yolları aranmıştır diye varsayılmaktadır. Bu dairesellik hissini geliÅŸtirmelerine ve elde etmelerine yardımcı olacak bir nesne arandığında doÄŸal olarak yuvarlak nesneler benimsenir. Ä°çsel dövüÅŸ sanatları, dışsal dövüÅŸ sanatlarına kıyasla, esneklik ve daireselliÄŸe verdiÄŸi önem düÅŸünülünce Tai Chi topunun eÄŸitime katkıları önemlidir. 

​

Ä°ç DövüÅŸ Sanatları ve Dış DövüÅŸ Sanatları

Ä°lk olarak, Çin dövüÅŸ sanatları tarihinde iç stillerin geliÅŸiminin kökenini izleyelim. M.S. 500'den önceki döneme ait mevcut belgeler, iç sanatlar ile dış sanatlar arasında herhangi bir ayrım yapılmadığını ortaya koymaktadır. Ancak kısa bir süre sonra içsel sanatlar geliÅŸtirilmiÅŸtir.

​

Tarihi kayıtlara göre, Tai Chi ile aynı prensiplere sahip teknik ve formların Ling hanedanlığı döneminde (MS 502-557) var olduÄŸu ve Han, Gong-yue, Cheng, Ling-xi ve Cheng tarafından öÄŸretildiÄŸi anlaşılmaktadır. Daha sonra, Tang hanedanlığında (MS 713-905), Xu, Xuan-ping, Li, Dao-zi ve Yin, Li-heng'in benzer dövüÅŸ teknikleri öÄŸrettiÄŸi tespit edilmiÅŸtir. 

​

Bodhidarma'nın (Da Mo) Etkisi

Tüm Çin dövüÅŸ sanatları toplumunun eÄŸitim konseptindeki deÄŸiÅŸimi açıkça etkileyen önemli bir olay vardır. Bu deÄŸiÅŸim, Hintli bir Budist rahip olan Bodhidarma tarafından Shaolin Tapınağına aktarılan qigong uygulamasına atfedilmektedir.

​

tai chi history.png

Bodhidharma, bir anlatıma göre Saholin manastırına gelir, ancak içeri alınmaz, dışarıda 9 yıl boyunca uyumadan manastırın duvarına bakar. Sonunda onu manastıra kabul ederler. Bodhidharma birkaç yıl Shaolin Manastırı'nda kalır ve keÅŸiÅŸlerin beden ve zihin olarak zayıf olduÄŸunu görür. Fiziksel ve zihinsel geliÅŸimlerini iyileÅŸtirmek için yoga tabanlı bir egzersiz seti öÄŸretir. Tai Chi Chuan da dahil olmak üzere tüm Qigong ve dövüÅŸ sanatları formlarının temeli olan bir egzersiz sistemi (Shao-lin Chuan) yaratır. Manastırdan ayrılırken de arkasında iki el yazması bırakır.  Yi Jin Jing ve Xi Sui Jing. Kas ve tendon geliÅŸtirme egzersizi Yi Jin Jing'in kopyaları ve çevirileri günümüze kadar gelmiÅŸtir ancak  Xi Sui Jing kaybolmuÅŸtur.

​

Shaolin Kung Fu kaynaklarınca Bodhidharma'ya atfedilen bir çigong çalışması olan Yi Jin Jing, Shaolin keÅŸiÅŸlerine fiziksel bedenlerini zayıftan güçlüye nasıl deÄŸiÅŸtireceklerini veya koÅŸullandıracaklarını öÄŸretirken, Xi Sui Jing keÅŸiÅŸlere aydınlanma için beyni qi ile nasıl besleyeceklerini öÄŸretti.

 

Tüm konsept, qi'yi güç tezahürü için fiziksel bedene veya ruhsal aydınlanma için beyne yönlendirmek üzere zihni kullanma ÅŸeklindeki basit teoriye dayanmaktadır. Bodhidharma'nın teorisi ve kas/tendon deÄŸiÅŸimi uygulaması sayesinde Shaolin rahipleri dövüÅŸ güçlerini önemli ölçüde daha yüksek bir seviyeye çıkarabilmiÅŸlerdir. Bu güç artışı savaÅŸta çok önemliydi.

​

Zıt Yollar; Aynı Hedef

Bazı dövüÅŸ sanatçıları, zihin gücün temeli olduÄŸu için konsantrasyon ve odaklanmayı geliÅŸtirmek gerektiÄŸine inanıyordu. Zihin ve Qi teknikleriyle gücün ortaya çıkması saÄŸlanabilirdi. Bu düÅŸünce içsel stillerin baÅŸlangıcıydı. Aynı zamanda pek çok dövüÅŸ sanatçısı yüksek seviyede konsantrasyon ve odaklanmaya ulaÅŸmak için uzun yıllar meditasyon pratiÄŸi yapmak gerektiÄŸine inanıyordu. Åžiddet dolu bir toplumda hayatta kalabilmek için önce teknikleri öÄŸrenmeli ve ardından meditasyon pratiÄŸi yoluyla yavaÅŸ yavaÅŸ içsel tarafa girmeliydiler. Bu nedenle Çin dövüÅŸ toplumunda ÅŸöyle bir deyiÅŸ vardır:

 

"Ä°çten dışa doÄŸru, dıştan içe doÄŸru. Yollar zıt olsa da nihai hedef aynıdır."

Tüm stiller, hayatta kalmanın çok önemli bir anahtarı olan dayanıklılığı artırmanın yollarını arıyordu. Nesiller boyu süren uygulamalardan sonra, enerji ve fiziksel gücü korumak için; dairesel ve yumuÅŸak olmalıdır. 

​

Tai Chi Topu Qigong Yaklaşımları: Ä°ç ve Dış Yaklaşımlar

Bugün Tai Chi Topu Qigong'unda iki yaklaşım var. Biri içten dışa, diÄŸeri ise dıştan içe doÄŸru. Song Dağı'ndaki Shaolin Tapınağı, dış eÄŸitime odaklanır; Tai Chi topları ya taÅŸtan ya da tahtadan yapılır. Wudang Dağı'ndaki Tai Chi Chuan eÄŸitimlerinde tahtadan yapılmış toplar iç eÄŸitim tarzı için kullanılmıştır.

​​

Tai Chi Topları

Tai Chi Topları farklı boyutlardadır ve çeÅŸitli malzemelerden yapılmıştır. Boyut, 120 cm çapında bir tahta toptan pinpon büyüklüÄŸünde bir topa kadar deÄŸiÅŸebilir. En büyük tahta toplar tavandan asılır. EÄŸitim için en yaygın boyutlar 25 - 30 cm çapındadır. Toplar ahÅŸap olabildiÄŸi gibi mermer gibi ağır taÅŸlardan da yapılır, ağır toplar daha ziyade fizik kondisyonu için kullanılır. 

​

Ä°ç dövüÅŸ sanatları stilleri için tahtadan yapılmış toplar tercih edilir. Bunun nedeni, tahta toplarla, avuç içi arasındaki Qi'nin taÅŸtan yapılmış toplara göre daha kolay hissedilmesi ve yönlendirilmesidir. 

taichiBalls.webp
bottom of page